Kontorsflytt

En kontorsflytt är långt mer omfattande än en privatflytt. Anledningen är att kontorsflyttar ofta måste gå snabbt för att inte förlora mycket pengar under den tid som de anställda inte kan arbeta. Dessutom behöver man ofta hantera viktiga dokument och ömtåliga produkter som datorer och servrar, men även alla tunga möbler som arkivskåp, skrivbord och stolar. Vi hjälper dig att gå igenom vad som är viktigt att tänka på inför flytt av kontor för att det ska gå så smidigt som möjligt.

Flytta kontor enklare

Om ni har mycket att stå i när ni ska flytta kontor kan ni med fördel ta hjälp av en flyttfirma. De kan hjälpa till med alla delar, oavsett kontorets storlek. Ni kan då istället fokusera på att komma i ordning i ert nya kontor.

Föredrar ni istället att packa ner sakerna själva, går det givetvis bra. Om de anställda har sina egna skrivbord och saker, kan det vara enklare att låta personalen ansvara för sina saker. Kartongerna bör sedan noggrant märkas upp med den anställdas namn.

Ett annat tips är att packa ner rum för rum och att märka upp kartongerna. Då blir det betydligt enklare att sedan packa upp allt och komma iordning. Därefter kan flyttfirman smidigt flytta över alla saker till det nya kontoret. Om ni vill anlita en flyttfirma med expertis inom kontorsflytt kan ni begära in en kostnadsfri offert i formuläret här intill.

3 saker att tänka på

Vad behöver ni då tänka på inför flytt av kontor? Det är lätt att tro att en kontorsflytt endast innebär nedpackning av alla saker och transportering till den nya lokalen. Men det är många fler saker att komma ihåg. Läs mer om viktiga punkter nedan.

1. Innan flytt

  • Först och främst behöver du kontakta både den nuvarande och den nya hyresvärden om flyttdatum.
  • Se även till att hyresgrannarna, oavsett om det är privatpersoner eller andra företag, är medvetna om er flytt. Detta för att undvika krockar med event och liknande.
  • Om ni flyttar kontoret till en våning högt upp är det viktigt att även kontakta den så kallade hissjouren, samt att ni behöver meddela övriga i huset att ni kommer att ockupera hissen den dagen. Dessutom behöver det finnas en plan om hissen skulle stanna.
  • Se även till att adressändra visitkort och annat kundmaterial i god tid innan flytt. Detta steg kan annars vara lätt att glömma.

2. Se över försäkringar

Kom ihåg att skaffa en ny försäkring till den nya lokalen och säga upp gamla abonnemang och elavtal. Kom ihåg att kontrollera saker som lås och larm, försäkringsbolaget har förmodligen krav om vad som ska finnas för att försäkringen ska gälla. Detta gäller även för larmsystem i lokalen. Det lättaste är att kontakta försäkringsbolaget och gå igenom flytten. Se även över era nuvarande försäkringar, är det dags att förhandla om något nytt? Det kan vara ett bra läge att jämföra nya priser och bolag för att hitta en prisvärd och bra leverantör.

3. Ändra avtal och abonnemang

Om ni är nöjda med nuvarande avtal för IT och datanät kan ni oftast flytta dessa till den nya adressen. Annars kan det vara ett bra tillfälle att omförhandla eller byta leverantör. Vill ni ha fast eller trådlöst nätverk? Dessa saker kan vara bra att fundera över innan själva kontorsflytten drar igång.

Läs gärna mer om hur du kan jämföra och hitta bästa flyttfirman i vår artikel.

Infografik som ger tips på hur du planerar en flytt av kontoret.

Gör en gratis prisförfrågan

Uppdraget
Kontaktuppgifter
Skickad
Uppgifter om uppdraget
Vart flyttar du ifrån
Vart flyttar du till
Vad vill du ska ingå i uppdraget?
Beskriv uppdraget

Uppdraget
Kontaktuppgifter
Skickad
Kontaktuppgifter

När du klickar på ‘Skicka förfrågan’ skapar vi ett HelpHero konto åt dig. Med det godkänner du att relevanta företag kontaktar dig för att lämna offerter.

Tjänsten är helt gratis och fungerar i hela Sverige.
Kunskap är lätt att bära på
Relaterade artiklar om flytt
Flytt – Avtal och regler
Ska du flytta? Det är vanligt att känna sig stressad under en flytt, och inte undra på. Det är en minst sagt omfattande procedur som kräver såväl tid som pengar och ork. För att underlätta flytten kan det vara värt att investera i en professionell flyttfirma som kan hjälpa dig. Det finns ...
Läs mer om
Flytt – Avtal och regler
Checklista flytt – bra att tänka på
För den som ska flytta är det många saker som ska göras. Förutom att ägodelar och möbler ska packas ihop, läggas i lådor som ska märkas upp, ska det även flyttstädas och alla grejer ska transporteras. Men det är även andra saker att göra, som att flytta försäkringen till den nya bostaden,...
Läs mer om
Checklista flytt – bra att tänka på
Tips för att hitta en bra flyttfirma
Hitta bästa flyttfirman Vill du hitta bästa flyttfirman inför din flytt? Faktorer som pris och kundservice spelar givetvis en stor roll för flyttupplevelsen. Men det finns även andra saker som är bra att ha i åtanke. Här hjälper vi dig att jämföra flyttfirmor och tipsar om hur du ska gå ti...
Läs mer om
Tips för att hitta en bra flyttfirma
Skapa en gratis prisförfrågan härTjänsten fungerar i hela Sverige.