74 personer har gjort en prisförfrågan det senaste dygnet.

Kunskapsbank / Flytt / Flytta kontor – Ta hjälp från en firma

Flytta kontor – Ta hjälp från en firma

En kontorsflytt är långt mer omfattande än en privatflytt. Anledningen är att kontorsflyttar ofta måste gå snabbt för att inte förlora mycket pengar under den tid som de anställda inte kan arbeta. Dessutom behöver man ofta hantera viktiga dokument och ömtåliga produkter som datorer och servrar. För att inte tala om alla tunga möbler som arkivskåp, skrivbord och stolar. För att flytten ska gå snabbt och smidigt är det en smart investering att anlita en flyttfirma med expertis inom just kontorsflyttar.

Passa på att göra en gratis förfrågan och få flera offerter från olika företag som är proffs på flytt!

Begär gratis offert

Mycket att hålla koll på

Infografik som ger tips på hur du planerar en flytt av kontoret. Det är lätt att tro att en kontorsflytt endast innebär nedpackning av alla saker och transportering till den nya lokalen. Men det är många fler saker att komma ihåg. Först och främst behöver du kontakta både den nuvarande och den nya hyresvärden om flyttdatum. Se även till att hyresgrannarna, oavsett om det är privatpersoner eller andra företag, är medvetna om er flytt. Detta för att undvika krockar med event och liknande. Om ni flyttar kontoret till en våning högt upp är det viktigt att även kontakta den så kallade hissjouren, samt att ni behöver meddela övriga i huset att ni kommer att ockupera hissen den dagen. Dessutom behöver det finnas en plan om hissen skulle stanna. Kom ihåg att skaffa en ny försäkring till den nya lokalen och säga upp gamla abonnemang och elavtal. Det kan vara ett bra läge att jämföra nya priser och bolag för att hitta en prisvärd och bra leverantör.

Olika sätt att planera flytten

Beroende på företagets storlek kan man lägga upp flytten på olika sätt. När du anlitar en flyttfirma tar de hand om alla delar, men det är även något som kostar mer. Ett annat sätt, särskilt om de anställda har sina egna skrivbord och saker, är att låta personalen ansvara för sina saker och låta dem packa ner sina pärmar och datorer i kartonger. Dessa bör sedan noggrant märkas upp med den anställdas namn. Om ni själva väljer att packa ner saker är det viktigt att ha ett system. Packa till exempelvis ner rum för rum. Så köket hamnar i sina egna lådor och märks exempelvis upp med ”Kök 1 – bestick och tallrikar” eller ”Kök 2 – Kaffemaskin”. Då blir det betydligt enklare att packa upp allt och komma iordning när ni väl är på plats i den nya lokalen.

Försäkringar, avtal och abonnemang

Se över era försäkringar, är det dags att förhandla om något nytt? Om ni är nöjda med nuvarande avtal för IT och datanät kan ni oftast flytta dessa till den nya adressen. Annars kan det vara ett bra tillfälle att omförhandla eller byta leverantör. Vill ni ha fast eller trådlöst nätverk? Kom ihåg att kontrollera saker som låssäkerhet, försäkringsbolaget har förmodligen krav om vad som ska finnas för att försäkringen ska gälla. Detta gäller även för larmsystem i lokalen. Det lättaste är att kontakta försäkringsbolaget och gå igenom flytten. En sista sak som kan vara lätt att glömma bort är att adressändra visitkort och annat kundmaterial

Fler inlägg om flytt

Ska du flytta ut från din lägenhet? Tänk på det här
Det finns många fördelar med att bo i en hyreslägenhet. Du behöver inte själv reparera eller fixa trasiga saker och du kan flytta i stort sett när du vill. Men om du nu tänker flytta ut från lägenhet finns det vissa saker att tänka på. Villkor för din flytt Hyresvärden ställer ...
Läs mer om Ska du flytta ut från din lägenhet? Tänk på det här
Checklista för dig som ska flytta
Möbler, kläder, porslin och böcker. Under en flytt ska varenda ägodel packas ner i lådor och transporteras till den nya bostaden. Det finns många delar som är roliga med en flytt, men också delar som är både slitsamma och tidskrävande. För att du ska flytta på ett så smärtfritt sätt som m...
Läs mer om Checklista för dig som ska flytta
Vad kostar det att anlita en flyttfirma?
Har du skrivit på kontraktet för din nya bostad? Det är mycket att tänka på inför en flytt. Alla ägodelar ska packas ner och transporteras till ditt nya hem. Dessutom ska din gamla bostad flyttstädas – ett av de mindre roliga måstena på listan. För att flytten ska flyta på så smidigt som ...
Läs mer om Vad kostar det att anlita en flyttfirma?