En kontorsflytt är långt mer omfattande än en privatflytt. Anledningen är att kontorsflyttar ofta måste gå snabbt för att inte förlora mycket pengar under den tid som de anställda inte kan arbeta. Dessutom behöver man ofta hantera viktiga dokument och ömtåliga produkter som datorer och servrar, men även alla tunga möbler som arkivskåp, skrivbord och stolar. Vi hjälper dig att gå igenom vad som är viktigt att tänka på inför flytt av kontor för att det ska gå så smidigt som möjligt.
Om ni har mycket att stå i när ni ska flytta kontor kan ni med fördel ta hjälp av en flyttfirma. De kan hjälpa till med alla delar, oavsett kontorets storlek. Ni kan då istället fokusera på att komma i ordning i ert nya kontor.
Föredrar ni istället att packa ner sakerna själva, går det givetvis bra. Om de anställda har sina egna skrivbord och saker, kan det vara enklare att låta personalen ansvara för sina saker. Kartongerna bör sedan noggrant märkas upp med den anställdas namn.
Ett annat tips är att packa ner rum för rum och att märka upp kartongerna. Då blir det betydligt enklare att sedan packa upp allt och komma iordning. Därefter kan flyttfirman smidigt flytta över alla saker till det nya kontoret. Om ni vill anlita en flyttfirma med expertis inom kontorsflytt kan ni begära in en kostnadsfri offert i formuläret här intill.
Vad behöver ni då tänka på inför flytt av kontor? Det är lätt att tro att en kontorsflytt endast innebär nedpackning av alla saker och transportering till den nya lokalen. Men det är många fler saker att komma ihåg. Läs mer om viktiga punkter nedan.
Kom ihåg att skaffa en ny försäkring till den nya lokalen och säga upp gamla abonnemang och elavtal. Kom ihåg att kontrollera saker som lås och larm, försäkringsbolaget har förmodligen krav om vad som ska finnas för att försäkringen ska gälla. Detta gäller även för larmsystem i lokalen. Det lättaste är att kontakta försäkringsbolaget och gå igenom flytten. Se även över era nuvarande försäkringar, är det dags att förhandla om något nytt? Det kan vara ett bra läge att jämföra nya priser och bolag för att hitta en prisvärd och bra leverantör.
Om ni är nöjda med nuvarande avtal för IT och datanät kan ni oftast flytta dessa till den nya adressen. Annars kan det vara ett bra tillfälle att omförhandla eller byta leverantör. Vill ni ha fast eller trådlöst nätverk? Dessa saker kan vara bra att fundera över innan själva kontorsflytten drar igång.
Läs gärna mer om hur du kan jämföra och hitta bästa flyttfirman i vår artikel.